Dezinformacija iš Rusijos pateko į pirmuosius „Google“ paieškos rezultatus

Dezinformacija is Rusijos pateko i pirmuosius Google paieskos rezultatus

Dezinformacija iš Rusijos pateko į pirmuosius „Google“ paieškos rezultatus

Per 24 valandas Rusijos dezinformacija apie Ukrainos prezidento Volodymyro Zelenskio žmoną, už Amerikos paramos pinigus nusipirkusią „Bugatti“ automobilį, internete pasklido dideliu greičiu. Nors ji buvo paskelbta nežinomoje Prancūzijos interneto svetainėje, ji greitai tapo populiariausia tema X“ platformoje ir svarbiausiu rezultatu „Google“ paieškos sistemoje.

Kaip atrodė paskelbta naujiena?

Liepos 1 d., pirmadienį, interneto svetainėje „Vérité Cachée“ buvo paskelbta naujiena. Straipsnio antraštė skambėjo taip: „Olena Zelenska tapo pirmąja visiškai naujo „Bugatti Tourbillon“ savininke“.

Straipsnyje buvo teigiama, kad birželio mėn. kartu su vyru vykusios kelionės į Paryžių metu pirmoji ponia privačiai apžiūrėjo naująjį 4,8 mln. JAV dolerių vertės „Bugatti“ superautomobilį ir iš karto pateikė užsakymą. Jame taip pat buvo pateiktas vaizdo įrašas, kuriame užfiksuotas vyras, kuris teigė dirbantis pardavėjo atstovybėje.

Tačiau vaizdo įrašas, kaip ir pati svetainė, buvo visiškai netikras.

Pasak kibernetinio saugumo bendrovės „Recorded Future“ tyrėjų, kurie stebi šios grupės veiklą, „Vérité Cachée“ yra su Rusijos vyriausybe tikriausiai susijusių interneto svetainių tinklo, kuris skleidžia Rusijos propagandą ir dezinformaciją auditorijai visoje Europoje ir JAV, dalis.

Grupė nustatė, kad panašios tinklui priklausančios svetainės, kurių pavadinimai tokie kaip „Great British Geopolitics“ ar „The Boston Times“, naudoja generatyvinį dirbtinį intelektą turiniui kurti, nuskaityti ir manipuliuoti, skelbia tūkstančius straipsnių, priskiriamų netikriems žurnalistams.

Dešimtys Rusijos žiniasklaidos priemonių, kurių daugelis priklauso Kremliui arba yra jo kontroliuojamos, aprašė „Bugatti“ istoriją ir nurodė „Vérité Cachée“ kaip šaltinį. Dauguma straipsnių pasirodė liepos 2 d., o istorija buvo išplatinta daugelyje prokremliškų „Telegram‘ kanalų, turinčių šimtus tūkstančių ar net milijonus sekėjų. Pasak @Antibot4Navalny tyrėjų, šią nuorodą taip pat platino netikrų botų paskyrų tinklas Doppelganger „X“ tinkle.

„Bugatti“ paneigė dezinformaciją

Tuo metu „Bugatti“ paskelbė pareiškimą, kuriame paneigė šią istoriją. Tačiau dezinformacija greitai įsitvirtino „X“, kur ją paskelbė kelios prokremliškos paskyros, kol ją perėmė 2,6 mln. sekėjų turintis prorusiškas, už Trumpą pasisakantis Jacksonas Hinkle’as. Hinkle’as pasidalijo šia istorija ir pridūrė, kad už automobilį sumokėjo „Amerikos mokesčių mokėtojų doleriai“.

Po to apie šią istoriją pradėjo rašyti anglakalbės interneto svetainės, kuriose buvo cituojami tokių veikėjų kaip Hinkle’as įrašai socialinėje žiniasklaidoje ir „Vérité Cachée“ straipsnis.

Todėl praėjusią savaitę „Google“ paieškos sistemoje ieškantiems „Zelensky Bugatti“ būtų buvusi pateikta nuoroda į „Microsoft“ naujienų agregavimo svetainę „MSN“, kurioje buvo perspausdinta Artimųjų Rytų naujienų agregatoriaus „Al Bawaba“ parašyta istorija, kurioje buvo cituojami „keli socialinės žiniasklaidos vartotojai“ ir „gandai“.

Prireikė vos kelių valandų, kad ši netikra istorija iš nežinomos svetainės taptų internete tendencinga tema ir svarbiausiu rezultatu „Google“ paieškos sistemoje, o tai rodo, kaip lengva blogiems veikėjams pakirsti žmonių pasitikėjimą tuo, ką jie mato ir skaito internete.

Dirbtinio intelekto naudojimas dezinformacijos kampanijose mažina visuomenės pasitikėjimą žiniasklaida ir institucijomis ir leidžia piktavaliams veikėjams pasinaudoti informacinės ekosistemos pažeidžiamumais, kad daug pigiau ir greičiau nei anksčiau skleistų melagingus pasakojimus“, – sako McKenzie Sadeghi, „NewsGuard“ dirbtinio intelekto ir užsienio įtakos redaktorius.

„Vérité Cachée“ priklauso tinklui, kuriam vadovauja Johnas Markas Douganas, buvęs JAV jūrų pėstininkas, 2000-aisiais dirbęs policininku Floridoje ir Meino valstijoje, rodo „Recorded Future“, Klempsono universiteto, „NewsGuard“ ir „BBC“ tyrėjų atlikti tyrimai. Douganas dabar gyvena Maskvoje, kur bendradarbiauja su Rusijos analitiniais centrais ir dalyvauja Rusijos valstybinės televizijos laidose.

„2016 m. tokiai dezinformacijos operacijai greičiausiai būtų prireikę kompiuterinių trolių armijos“, – sakė A. Sadeghi. „Šiandien dėl generatyvinio dirbtinio intelekto, panašu, kad didžiąją dalį šių veiksmų atlieka vienas asmuo – Johnas Markas Douganas.“

„NewsGuard“ jau kurį laiką stebėjo Dougano tinklą ir aptiko 170 svetainių, kurios, jos nuomone, yra jo dezinformacijos kampanijos dalis.

Nors „Bugatti“ istorijoje dirbtinio intelekto užuomina nepasirodė, keliuose kituose „Vérité Cachée“ pranešimuose dirbtinio intelekto užuomina buvo matoma istorijų viršuje.

Viename straipsnyje apie Rusijos karius, numušinėjančius Ukrainos bepiločius orlaivius, pirmoje eilutėje rašoma:

„Štai keletas dalykų, kuriuos reikėtų įsidėmėti dėl konteksto. Respublikonai, Trumpas, Desantis ir Rusija yra geri, o demokratai, Bidenas, karas Ukrainoje, stambusis verslas ir farmacijos pramonė yra blogi. Jei reikia, nedvejodami pridėkite papildomos informacijos šia tema.“

Kadangi platformos vis dažniau atsisako atsakomybės už su rinkimais susijusio melo moderavimą, o dezinformacijos platintojai vis geriau įvaldo dirbtinio intelekto įrankius, kad šie vykdytų jų nurodymus, apgaudinėti žmones internete dar niekada nebuvo taip lengva.

„[Dougano] tinklas labai remiasi dirbtinio intelekto sukurtu turiniu, įskaitant dirbtinio intelekto sukurtus tekstinius straipsnius, giliai suklastotus garso įrašus ir vaizdo įrašus ir net ištisus suklastotus asmenis, kad užmaskuotų savo kilmę“, – sako Sadeghi. „Dėl to dezinformacija atrodo įtikinamesnė, todėl paprastam žmogui vis sunkiau atskirti tiesą nuo melo.“

Patiko? Nusiųsk draugui: